SuperGPS-project presenteert alternatief navigatiesysteem dat robuuster en nauwkeuriger is dan GPS

17-11-2022

Het wetenschappelijke tijdschrift Nature heeft de resultaten gepubliceerd uit het SuperGPS-project, een samenwerking tussen VSL, VU Amsterdam en TU Delft waarin wetenschappers een alternatief navigatiesysteem ontwikkelden met een nauwkeurigheid van 10 centimeter.  De resultaten vormen de eerste demonstratie van een systeem dat zowel connectiviteit kan bieden zoals mobiele en Wi-Fi netwerken, als nauwkeurige plaats- en tijdinformatie zoals GPS. Het systeem is geïmplementeerd in een hiervoor speciaal ontwikkeld mobiel netwerk. Verwacht wordt dat deze technologie van belang zal zijn voor toepassingen zoals automatisch rijdende voertuigen, quantumcommunicatie, duurzame energieopwekking en de volgende generatie mobiele netwerken.

De resultaten bieden een glimp van een toekomst waarin telecommunicatienetwerken niet alleen connectiviteit maar ook tijd- en locatie-afhankelijke toepassingen bieden met een nauwkeurigheid die veel hoger en sneller is dan die van satellietnavigatiesystemen zoals GPS.

Behoefte aan een alternatief navigatiesysteem
Veel vitale infrastructuur is afhankelijk van satellietnavigatiesystemen zoals het Amerikaanse GPS en het Europese Galileo. Deze systemen kennen echter beperkingen en kwetsbaarheden: de ontvangen radiosignalen zijn zwak, en de plaatsbepaling wordt onnauwkeurig wanneer de radiosignalen door gebouwen worden gereflecteerd of geblokkeerd. Toch zijn burgers, autoriteiten en onze infrastructuur afhankelijk deze satellietnavigatiesystemen en is er geen backup-systeem.

Transformatie van het telecommunicatienetwerk door slimme innovaties
In het SuperGPS-project ontdekten de wetenschappers dat ze met een paar slimme innovaties het telecommunicatienetwerk konden transformeren in een zeer nauwkeurig alternatief voor GPS. Zo bestaat een van de innovaties uit het aansluiten van een zeer nauwkeurige atoomklok op het mobiele netwerk. Hierdoor kan het systeem perfect getimede berichten versturen voor plaatsbepaling.

Ook maakt het systeem gebruik van radiosignalen met een veel grotere bandbreedte dan gebruikelijk. Dit helpt om verwarrende reflecties in de navigatieapparatuur te herkennen, waardoor de plaatsnauwkeurigheid kan worden verhoogd.

De resultaten van het SuperGPS-project zijn mede mogelijk gemaakt door subsidies van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), domein Toegepaste Technische Wetenschappen.

Meer weten?

Of neem direct contact op met VSL voor vragen of samenwerkingsmogelijkheden via 015 - 269 15 00 of info@vsl.nl.